Den finska helgen, del 1

I fredags dök det planenligt upp fyra unga herrar från Finland. De anlände här med förväntningar på god pizza, mycket öl, en del sprit och mycket skratt. Vi överträffade deras förväntningar på alla punkter.

Jag och Kempe var deras värdar för helgen och då Kempe lever sitt liv med sambo så bestämde vi oss för att köra fredagen hemma hos mig, så vi började kvällen med ett intag av såväl pizza så som öl på Haga Kvarterskrog. Ett par Mariestad och en Panza senare styrde vi kosan till min lya, där de redan lämnat sina väskor och faktiskt smugit i sig ett par kalla redan innan middagen. Uppgörelsen vad gäller inkvartering var att Sami och Kimi skulle sova hos mig medan Matti och Ville (visst har de ganska typiskt finska namn?) skulle sova hos Kempe.

Efter en stunds ölande hemma hos mig plockade de fram verktyg för snabbrus; Horna samt Fisu. Fisu var vi bekanta med sedan vårt besök hos dem för cirka ett år sedan, men Horna var en ny erfarenhet. Kan bäst, och antagligen endast, beskrivas som vodka med viol-smak, om du känner till just den sortens tabletter. Båda sorterna serveras mycket väl kylda. Efter att ha knackat i oss några sådana vardera så ökade öldrickande i tempo. Senare på kvällen förärades vi även av besök från såväl Laser som Björn, the more the merrier! Minnena av vad som hände hemma hos är inte så tydliga, men efterinspektionen visade på två trasiga stolar och en matkniv fastlimmad(?) i diskbänken. Mirakulöst nog överlevde alla glas som användes. 

Jag är inte riktigt säker på tidpunkt här, men framåt natten så förflyttade vi oss ner till O'Learys. Jag kommer ihåg att jag var lite nervös huruvida våra finska vänner skulle komma in eller ej, med tanke på deras ljudnivå samt berusningsgrad. Det gick dock bra, vi kom in allihop (utom Björn, som klokt nog körde hem efter att han släppt av oss down town). Väl inne på O'learys fortsatte alkoholen att flöda, även om undertecknad då försökte trappa av. Då alla fyra finnarna är rökare så var de tvungna att förpassa sig utomhus till och från för att tillfredsställa sina nikotinbehov och detta ledde naturligtvis till att de inte var välkomna tillbaka in efter en rökpaus. De styrde då kosan tvärs över gatan och tog sig in på BK.

När det var dags att bege sig hemöver så hade vi därför trupperna uppdelade så jag gick ut från O'Learys och började ringa. Fick tag på Sami, här föjer "konversationen":

Jag: Where are you?
Sami: I'm in the street.
J: Ok, what street?
S: I'm in the street.
J: Close to O'Learys?
S: I'm in the street.
J: Can you see anything familiar?
S: I'm in the street.

Och så vidare. Jag gav upp efter ett tag och styrde kosan mot taxistationen. På väg dit stötte jag på en tjej jag flirtat lite med inne på O'Learys och vi gjorde sällskap en bit. "En bit" visade sig vara hela vägen hem till mig. Vid den här tiden hade jag naturligtvis helt glömt bort mina finska gäster. Lördagen började således med lite panikångest. Skickade ett sms till Kempe: "Vet du var mina finnar är?" och fick svaret "Inte en aning, har du kollat i ansiktet?". Jahapp, fantastiskt. Jag tappade bort två människor. Ringde Sami. Telefonen avslagen. Great. Visste inte riktigt vad jag skulle göra, men efter en stund ringde Kempe och förklarade att alla fyra finnarna var hos honom. Tack för det. Jag gillar den mentala tortyren jag led av där under cirka 10 minuter.

Det visade sig att såväl Sami som Kimi tagit sig till Kempe då de kom ihåg hans adress men inte min. Kimi hade helt klivit in i en taxi och sagt "Can I take this?" varpå han fått svaret "No but I can drive you somewhere if you wish". Skönt med mentalt närvarande chaffisar. Sami å andra sidan hade klivit in "a random car and asked them if they could drive me". Det kunde de, snälla som de var. De var två, båda i framsätet och Sami i baksätet. Då de satt och pratade svenska där framme blev Sami, som kan bli fylleparanoid, mer och mer övertygad om att de var två zigenare som skulle råna honom. När de väl var framme hos Kempe och han kom ut för att betala de vänliga människorna släppte det helt för Sami. Han var nu säker på att denne zigenare var deras medbrottsling och skulle sticka honom med en kniv. Han störtar ur baksätet och springer, springer, springer från detta uppenbara hot. Detta leder till att Kimi och Kempe får spendera drygt en timme att leta efter honom.

Kvällen kom alltså till ända med "slutet gott, allting gott" för alla inblandade parter. Imorgon kommer lördagen samt bilder.

Dagens låt: Otep - Ghostflowers

Kommentarer
Postat av: B

Jag tror inte man kan man bli annat än glad av finnar.

2008-01-22 @ 14:16:04
URL: http://svartblogg.blogg.se
Postat av: A

Jag älskar finnar. Varför fick inte jag vara med? Jag gillar Sami extra mycket.

2008-01-22 @ 20:14:26
URL: http://gremlins.blogg.se
Postat av: B

Vart är del 2?
Tillsammans med dig i bastun?

2008-01-23 @ 17:08:57
URL: http://svartblogg.blogg.se
Postat av: Joooon

Hahaha, fan va klockrent...nästa gång så kanske man kommer å våldgästar själv.. ;)

2008-01-23 @ 18:25:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0