I Kristi namn.

Porten till huset där jag bor är belagd med dygnet-runt lås. Man måste antingen ha en nyckelbricka (tror jag det heter) eller känna någon i huset som man via en finurlig anordning kan ringa till och få porten upplåst. Detta har sina uppenbara fördelar som till exempel att oönskade besökare så som zigenare, dörr-till-dörr försäljare samt annat löst folk får det väldigt svårt att ta sig in.


Trägen vinner, heter det dock. Trägnast av de alla är ändå Jehovas Vittnen. Dessa perversa religionsnasare skyr inga som helst medel i sin förvirrade strävan efter att nå ut till oss syndare. Vad göra när man inte tar sig in i trappen? Jo, noterar alla namn som står på innehållsförteckningen över nuvarande lägenhetsockupanter och skriv brev till dem. Döm av min förvåning när jag i brevfacket hittade ett kuvert som var handskrivet. Det händer aldrig mig. Typiskt att undantaget som bekräftar regeln ska vara Jehovas Vittnen och inte det kärleksbrev från Milla Jovovich jag går och väntar på. Men det kommer väl tids nog det också.


Nåväl, tillbaka till väsentligheterna. Jehovas Vittnen. Ett handskrivet brev i storleken A5 där avsändaren snabbt förklarar att svaret på frågan till exempelvis varför det finns så mycket lidande i världen finns att läsa i Bibeln. Det bifogades även ett vikblad men det orkade jag inte läsa eftersom det inte var handskrivet och därmed inte direkt riktat till mig. Eller så hade jag bajsat klart efter att jag hade läst A5:an och kommit över den initiala chocken utlöst av att fått skräppost av den analoga sorten och därmed inte hade anledning att sitta kvar på porslinstronen.


När de ändå visat sådant engagemang genom att handjaga ett brev så bestämde jag mig för att kolla på wikipedia vad det finns för fakta om dem, vad som skiljer dem från de andra kulterna. Det visar sig tämligen omgående att den stora punkten är att enligt Jehovas Vittnen finns det ett begränsat antal platser i efterlivet. 144 000 till antalet. Orkade inte riktigt läsa mig till vad för slags heligheter man måste ställa till med under pågående livstid för att kvalificera in dit men det hör inte hit heller. De är dryga sju miljoner till antalet idag och värvar oförtrutet nya själar till sin övertygelse. Jag undrar i mitt stilla sinne om de inte är dummare än vad jag först trodde.


De är +7 000 000 idag.

Det finns 144 000 platser dit de ska.

De försöker värva fler anhängare.

Jag skulle nog snarare försöka eliminera konkurrensen än att utöka den.

Men vad vet väl en stackars förtappad själ som jag.

Jag har lagt alla mina ägg i "när du är död så är det game fucking over"-korgen.

 


Kommentarer
Postat av: Lars

OSLAGBART! :)



Love you Marcus!

2010-02-17 @ 14:10:31
Postat av: Angela

Jag får känslan av att du inte är med på en av de 144000 platserna. Kan man kanske köra " vem vill ha en biljett" på tv4 med Bengt Magnusson? Tänk så spännande: en fråga till och du har en biljett Margareta. Hur ska det gå för Margareta får vi veta efter pausen.

2010-02-17 @ 17:21:15
URL: http://vagravaravuxen.blogg.se/
Postat av: Fröken Wiklund

du fick minsann ett handskrivet brev av mig till jul om jag inte minns helt fel.

sieg hail.

2010-02-17 @ 20:59:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0