Stolthet och för dum.

Folk jag inte känner tävlar i grenar jag inte bryr mig om. Kan inte förstå varför jag ska bli glad över att en främling åker vertikalskidor snabbare än en annan främling. Det är för att den ena främlingen är från samma land som jag, sägs det. Jahapp. Har det format någon sorts relation mellan oss då eller? Nationalism, patriotism, fanatism? Nej tack. Hela det tankesättet känns väldigt 1700-tal. Väldigt napoleonistiskt. Det är förvisso bättre att göra upp på sportvägen snarare än på krigsstigen, men det förändrar ju inte själva grundtanken. Mitt land är bättre än ditt. I vissa fall stämmer det ju, sett till BNP och såna mätsaker, men ändå.


Jag förstår inte hur människa X kan vara stolt över något människa Y gjort bara för att de råkar vara från samma land.


Barn, samlas kring Fanan nu ty något skotermiffo från Norrbotten, Havsbotten eller Västerbotten eller vad det nu var har ränt snabbare på sina skidor än någon undermensch från Långtbortistan.


Nej OS är inget som kittlar mitt intresse. Jag har sporadiskt sett lite ishockey. Till och från under matchen mot Vitryssland, fantastiskt tråkig hockey, samt sista perioden mot finnkokkona, men vid det laget var ju matchen redan avgjord. Vitryssland. De är med i OS-hockeyn. Det är även Norge och Schweiz. Man ställer sig frågan varför. Eller man och man, jag gör det i alla fall. De är ju med som statister helt utan chans på medalj. De är inte direkt ensamma om det heller. Ett icke oansenligt procenttal av alla deltagare i spelen är ju totalt chanslösa och endast med som statister, utfyllnad. Kan det vara roligt? Jag menar ur ett idrottsligt perspektiv. Personligt sett är det ju en seger, få en betald resa till exotiska Kanada med alla dess... Ja.. Indianer? Älgar? Lönnlöv?


Tur att Champions League har kört igång igen. Glory glory Man United.


Kommentarer
Postat av: fröken wiklund

det är inte okej att dissa OS. sluta genast

2010-02-23 @ 13:14:57
Postat av: B.

Jag är OS mongo.

Ser allt.

Varje kväll.



Curling är spännande.

Backhoppning likaså.

Men bäst av allt är trots allt konståkning.

2010-02-23 @ 22:27:16
URL: http://svartblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0